Keitä me olemme

Chiquita on tuoretuotteiden tuotannon ja markkinoinnin kansainvälinen johtaja, joka työllistää 21 000 työntekijää 70 maassa. Suomessa meidät tunnetaan banaaneista, ananaksista ja kiiveistä. Maailmanlaajuisesti jaamme myös monia muita tuoreita hedelmiä, valmiita salaattisekoituksia sekä terveellisiä ja ravinteikkaita välipaloja, jotka on valmistettu Chiquita® ja Fresh Express® -tuotenimiä kantavista hedelmistä.

Aivan alusta lähtien olemme suhtautuneet intohimoisesti laatuun, ankariin valintakriteereihin ja korkeimpien tuotantostandardien ylläpitoon, mikä on auttanut meitä saavuttamaan kuluttajien luottamuksen viidellä maanosalla.

Tarinan mukaan kaikki alkoi vuonna 1870, kun Lorenzo Dow Baker (yksi Chiquitan perustajista) osti 160 banaaninippua Jamaikalta aikomuksenaan myydä ne eteenpäin New Jerseyssä (USA:ssa). Siitä alkoi banaanikauppa trooppisten maiden ja muun maailman välillä.
Merkittävä käännekohta tapahtui vuonna 1903, kun Chiquitan ”Suuri valkoinen laivasto” syntyi. Tämä merkitsi todellista vallankumousta banaanien kuljetuksessa ja laadun säilyttämisessä. Jäähdytetyt laivat, jotka oli maalattu valkoisiksi heijastamaan pois auringonsäteet, takasivat juuri oikean lämpötilan koko matkan ajaksi.
Vuonna 1944 Miss Chiquita teki ensiesiintymisensä: animaatiobanaani, joka jakoi hyviä neuvoja ja tietoa tämän yhä heikosti tunnetun hedelmän ravintoarvosta. Tästä syntyi legenda mainonnan historiassa.
Laivan ruumassa koukuissa roikkuvista nipuista banaanilaatikkoon. Tämä 1960-luvun innovaatio mullisti banaanikaupan. Banaaneille Chiquitan patentoima laatikko merkitsi painajaisen päättymistä. Koskaan enää banaanit eivät joutuisi kestämään ravistelua ja tärinää, vaan ne kuljetettaisiin mukavasti ja pehmeästi ja saapuisivat määränpäähänsä täydellisessä kunnossa!
Historiankulku muuttui pysyvästi vuonna 1963, kun jokaiseen yksittäiseen hedelmään päätettiin laittaa etiketti. sininen tarra. Ensimmäiset tarroitetut banaanit lähtivät matkaan kohti Eurooppaa vuonna 1967, ja niistä tuli välitön hitti Suomessa.
Vuonna 1992 Chiquita tapasi Rainforest Alliancen, yhdysvaltalaisen kansalaisjärjestön, joka pyrkii suojelemaan ekosysteemeitä ja niissä eläviä olentoja. Tämä tapaaminen johti pysyviin muutoksiin ja merkittäviin parannuksiin Chiquitan suhteessa ympäristöön ja yhteisöihin.
Maaliskuussa 1999 Chiquita juhli 100-vuotista taivaltaan ja vakuutti jatkavansa vielä toiset 100 vuotta. Uskomaton vuosisata yritykselle, joka on tehnyt laadusta ja yhteiskuntavastuusta liiketoimintansa ytimen.