Kuka on Chiquitan tuotemerkki?

Kun ihmiset ajattelevat banaaneja, he sanovat ”Chiquita”. Miksi? Chiquita on johtava maailmanlaajuinen banaaniyritys, joka työllistää 18 000 ihmistä 25 maassa ja jolla on toimintaa lähes 70 maassa. Kaikilla toimintamarkkinoillaan Chiquita tekee jatkuvasti töitä ollakseen paras banaanibrändi.

Se tarjoaa kuluttajille ja asiakkaille korkealaatuisia hedelmiä ja palvelua sekä luo samalla johdonmukaista arvoa Chiquita-brändille, sen asiakkaille, toimittajille, yhteistyökumppaneille ja yhteisöille ympäristöä kunnioittaen.

Vaikka yritys on lähes 150 vuotta nuori, sen sydän on raikas. Nykyään Chiquitalla on uudistettu visio. Uusi johtomme investoi voimakkaasti perustaamme tukeakseen paremmin liiketoimintatavoitteitamme kestävällä kasvulla, joka perustuu viljelmien uudistamiseen, kaupallisten toimittajiemme aseman vahvistamiseen, pakkaamojen parantamiseen, logistiikan ja kuljetusten hallintaan sekä uuteen brändin asemointiin.

1870

Chiquitan alkuperä

Tarinamme alkoi yli sata vuotta sitten, kun tuoreiden banaanien kuljettaminen ja niiden kypsymisen estäminen matkan aikana oli todellinen haaste. Ensimmäiset banaaninkuljettajat luottivat suotuisiin tuuliin ja saattoivat vain toivoa, ettei heidän lastinsa kypsyisi ennen satamaan saapumista.

1870

Kapteeni Lorenzo Dow Baker

Kun kapteeni Lorenzo Dow Baker purjehti kalastuskuunari Telegraphilla Jamaikalta Jersey Cityyn vuonna 1870 mukanaan 160 banaaniterttua, hän yksinkertaisesti säilytti niitä laivan kannella ja odotti sopivaa tuulta. Hänellä oli hyvä tuuri, ja hän saapui 11 päivää myöhemmin New Jerseyhin, jossa hän myi lastinsa 2 dollarin terttukohtaisella voitolla.

Vuonna 1885 kapteeni Baker aloitti kumppanuuden Andrew Prestonin ja sijoittajien kanssa ja nimesi sen Boston Fruit Companyksi. Tämä oli vaatimaton alku maailmanlaajuiselle ilmiölle, joka tunnetaan nyt nimellä Chiquita Brands International.

1899

Yhdistyneet hedelmäyhtiöt

Vuonna 1899 perustettiin United Fruit Company . Se sai syntynsä, kun kapteeni Bakerin ja Andrew Prestonin omistama Boston Fruit Company yhdisti voimansa banaaneja rautateidensä varsille istuttaneen Minor C. Keith -rautatieyhtiön kanssa.

1899

Yhdistyneet hedelmäyhtiöt

Yritys perustettiin 30. maaliskuuta. United Fruit Company julkaisi ensimmäisen vuosittaisen osakasraporttinsa vuotta myöhemmin vuonna 1900. Yhtiö listautui ensimmäisen kerran New Yorkin pörssiin vuonna 1903.

Alukset maalattiin valkoisiksi trooppisen auringon heijastamiseksi ja banaanien optimaalisen lämpötilan säilyttämiseksi, ja niitä kutsuttiin ”suureksi valkoiseksi laivastoksi”.

1907

Great White Fleet

Suuren valkoisen laivaston nimi voidaan jäljittää vuoteen 1907, jolloin presidentti Teddy Roosevelt lähetti sotalaivaston maailmanlaajuiselle kiertueelle. Nämä alukset maalattiin valkoisiksi nykyisen tavanomaisen harmaan sijaan, ja ne tunnettiin suurena valkoisena laivastona.

1907

Great White Fleet

Samaan aikaan kapteeni Baker maalasi aluksensa valkoiseksi, jotta ne heijastaisivat trooppista auringonvaloa ja jotta banaanien lämpötilaa olisi helpompi ylläpitää.

Nykyään Keski-Amerikkaan ja Keski-Amerikasta lähtevien rahdinkuljettajien tarvitsee vain soittaa suurelle valkoiselle laivastolla saadakseen samaa erinomaista palvelua, josta he ovat nauttineet jo lähes vuosisadan ajan. Suuri valkoinen laivasto on osa Chiquita Brands Internationalia, jonka pääkonttori sijaitsee Charlottessa, Pohjois-Carolinassa.

Chiquita Brands ja sen tytäryhtiöt työllistävät noin 20 000 henkilöä 70 maassa ja 6 mantereella. Olemme ylpeitä yrityksestämme ja jopa ylpeämpiä ihmisistä, jotka muodostavat organisaatiomme.

1944

Miss Chiquita, hedelmien ensimmäinen neiti

Alkuvuosinaan Miss Chiquita tuli tunnetuksi hedelmäkauppojen käytävillä animoituna banaanina. Miss Chiquitan piirsi vuonna 1944 sarjakuvapiirtäjä Dik Browne, Harald Hirmuinen- ja Pirkko ja Pentti -sarjakuvien luoja ja kuvittaja. Hän antoi ystävälliset, henkilökohtaiset kasvot Chiquita-brändille.

1944

Miss Chiquita

Juhlavalla ja hauskalla persoonallisuudellaan Miss Chiquita oli asiantuntija kaikessa, mitä banaaneista haluttiin koskaan tietää, ja hän auttoi opettamaan kuluttajille banaanien suuresta ravintoarvosta ja niiden kypsyttämisestä.

Hän oli suuri julkkis, joka vieraili suosituissa radio-ohjelmissa, kuten Fred Allenin ja Alec Templetonin ohjelmissa. Myös Charlie McCarthy ja Bert Lahr kutsuivat Miss Chiquitan mukaan lähetykseen. Vuosikymmenten edetessä myös Miss Chiquitan ilme muuttui, ja hän heräsi hitaasti henkiin.

1944

Chiquita-brändin banaanijingle

“I’m Chiquita banana and I’ve come to say – Bananas have to ripen in a certain way – When they are fleck’d with brown and have a golden hue – Bananas taste the best and are best for you …….”

1944

Chiquita-brändin banaanijingle

Todennäköisesti osaat laulaa tai ainakin hyräillä muutaman tahdin kuuluisasta Chiquita Banana -mainossävelmästä.

Kappale soi ensimmäisen kerran radiossa vuonna 1944, kun Miss Chiquita teki debyyttinsä. Tarttuva sävelmä kirjoitettiin opettamaan amerikkalaisille, miten kypsyttää ja käyttää banaaneja, jotka olivat tuohon aikaan eksoottinen trooppinen hedelmä. Kappaleen on luonut Robert Foremanin johtama mainostoimistotiimi. Alkuperäisen vuoden 1944 levytyksen laulaja oli Patti Clayton, ensimmäinen Miss Chiquitojen pitkässä rivissä.

Mainossävelmää soitettiin parhaimmillaan 376 kertaa päivässä radioasemilla eri puolilla Yhdysvaltoja, ja se oli yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä mainossävelmistä.

Vuonna 1999 päivitimme mainossävelmän sanoitukset, jotta se olisi ajankohtaisempi kuluttajille ja jotta korostaisimme Chiquita-banaanin päivittäisen syömisen ravitsemuksellisia hyötyjä:
Ote: !I’m Chiquita Banana and I’ve come to say – I offer good nutrition in a simple way – When you eat a Chiquita you’ve done your part – To give every single day a healthy start – Underneath the crescent yellow – You’ll find vitamins and great taste – With no fat, you just can’t beat ’em – You’ll feel better when you eat ’em – They’re a gift from Mother Nature and a natural additional to your table – For wholesome, healthy, pure bananas – look for Chiquita’s label!”

Vuonna 2015 lanseerasimme uusimman version mainossävelmästä ajankohtaisemmaksi nykypäivän kuluttajille ja korostamaan uutta brändin asemointia, Just Smile!

Tekijänoikeudet: Sanoitus © 1999 Chiquita Brands L.L.C. ”Chiquita Banana” (sanat ja musiikki: Garth Montgomery, Leonard Mackenzie, William Wirges) Chiquita Brands L.L.C.:n lisenssillä © 1945 Shawnee Press Inc.

1952

Chiquita brand advertising campaigns

Tutustu kokoelmaan historiallisia ja viimeaikaisia mainoksiamme. Chiquita-brändi on yksi maailman suosituimmista brändeistä, mikä johtuu osittain rakastetuista mainoksistamme vuosien varrella. Olemme koonneet suosikkeja, joihin voit tutustua. Luonnostaan leikkisä!

1963

Ikoninen sininen tarramme

Miss Chiquitan muotokuva on ollut vuodesta 1963 lähtien Chiquitan banaanien ja muiden tuotteiden tunnisteena toimivissa sinisissä tarroissa.

”Tämä sinetti ulkopuolella takaa parhaan laadun sisäpuolella.”

1963

Aloitimme kaikkien aikojen suurimman brändäysohjelman, jonka ennätykselliseen mainoskampanjaan kuului sinisen tarran kiinnittäminen banaaneihin.

1987

Miss Chiquita inhimillistetty

Miss Chiquita kuvattiin banaanina vuoteen 1987 asti, jolloin taiteilija Oscar Grillo, Vaaleanpunaisen pantterin luoja, muutti hänet naiseksi. Muutos heijasti yleisön hellyttävää kuvaa Miss Chiquitasta todellisena ihmisenä.

1990

Chiquita Brands International

Yritys muutti virallisesti nimensä Chiquita Brands International, Inc:ksi hyödyntääkseen maailmanlaajuista brändinimen tunnettavuutta.

1990

Chiquita Brands International

  • Chiquita otti käyttöön ensimmäisen nykyaikaisen laivastonsa 16 jäähdytysaluksesta ja investoi merkittävään banaanintuotannon laajentamiseen Costa Rican Atlantin vyöhykkeellä.
  • Vuonna 1991 Chiquita rakensi huippuluokan banaaninjalostuslaitoksen Costa Ricaan.
  • Vuonna 1992 Chiquitan jäähdytysalukset varustettiin uusilla lämpökontrolloiduilla tiloilla kypsymisprosessin hidastamiseksi entisestään ja hedelmälähetysten laadun parantamiseksi.
  • Vuonna 1994 Rainforest Alliancen Better Banana Project sertifioi ensimmäiset Chiquita-viljelmät.

2000

Chiquita-brändin kestävän kehityksen toimet

Chiquita määritti perusarvonsa ja päivitti toimintakäytäntönsä sisältämään Social Accountability International -järjestön SA8000-työstandardin . Rainforest Alliance sertifioi kaikki Chiquitan viljelmät Latinalaisessa Amerikassa.

2000

  • Vuonna 2001 Chiquita ja IUF, COLSIBA, allekirjoittivat historiallisen sopimuksen banaanityöntekijöiden työoikeuksista. Wal-Mart nimesi Chiquitan vuoden ympäristötoimittajakseen.
  • Vuonna 2004 kaikki Chiquitan omistamat viljelmät Latinalaisessa Amerikassa sertifioitiin SA8000-työstandardin mukaisesti. Chiquita sai Organization of American States -järjestön myöntämän Corporate Citizen of the Americas Award -palkinnon Nuevo San Juanin asunnonomistushankkeesta Hondurasissa.

2015

Hymyile vain!

Vuonna 2015 Chiquita käynnisti Just Smile! -kampanjan luovaksi alustaksi, joka yhdistää Chiquita-banaanit ja kuluttajat leikkisällä tavalla. Chiquita on brändi, joka levittää onnellisuutta, positiivisuutta ja halua jakaa.

2017

Me olemme banaaneja

Vuonna 2017 asemoimme itsemme globaalisti uudelleen we are bananas -kampanjan avulla Pohjois-Amerikassa ja vuonna 2018 laajensimme kampanjan myös Eurooppaan.

2017

Me olemme banaaneja

Olemme pyrkineet tuomaan esiin brändimme keskeisen hauskuuden viestin eloisan ja kevytmielisen visuaalisen tarinankerronnan avulla. Tunnuslauseemme ilmentää sekä banaanikategorian johtajuutta että hauskuutta!

Muita tunnuslauseita: ”hello yellow”, ”nobody has ever eaten a banana angry” ja ”work on your curve”.

2017

Aina paras valinta

Pikaruokaa vai ravintola? Treeni vai disko? Syötkö terveellisesti vai nautinnollisesti? Päivä on täynnä päätöksiä. Mutta onko pakko valita? Chiquitan mielestä on aina kolmas vaihtoehto.

2017

Aina paras valinta

Tätä mukautettiin Euroopassa uudella monikanavaisella kampanjalla, jossa hyödynnettiin paikallisia erityispiirteitä tunnuslauseella ”Always the Best Choice”.

Tämä konsepti inspiroi moniaiheista kampanjaa, jonka tarkoitus oli kuvata tuoreella, dynaamisella ja leikkisällä tavalla sitä, miten Chiquita-banaanin ikoninen sininen tarra, jolla on tyypillinen hymy ja hyvä maku, saa aina kaikki olemaan samaa mieltä.

Uusi brändikampanja ajoittui samaan aikaan Smarty Pantsin Brand Love -tutkimuksen tulosten kanssa. Tässä uraauurtavassa tutkimuksessa, jota tehdään nyt yhdeksättä vuotta, selvitetään, mitkä brändit valloittavat vanhempien ja heidän lastensa sydämet kaikkialla Amerikassa. Chiquita oli mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa, ja vanhemmat valitsivat sen rakastetuimmaksi banaanibrändiksi. Se sijoittui sijalle 14 vanhempien 50 parhaan brändin joukossa. Tutkimuksessa oli mukana 347 brändiä 20 kategoriasta.

2017

Banaanin aurinko tulee

Yksinkertaisella, rohkealla ja humorististella lähestymistavalla hyödynsimme luonnonilmiötä ja saimme kaikki ajattelemaan Chiquita-banaaneja.

2017

Banaanin aurinko tulee

Tarvitsimme tuoreen kesäkampanjan, ja sattumalta aurinko oli muuttumassa jättimäiseksi banaaniksi, jonka suurin osa Pohjois-Amerikasta näki auringonpimennyksen aikana elokuussa 2017. Menestyksekkäimmässä kampanjassamme Chiqui-brändi valtasi jopa auringon.

2019

Neiti Chiquita, tuotemerkkimme ikoni

Miss Chiquita voitti ensimmäisen PopIcon International -palkinnon mainonnassa, mikä on osoitus hänen merkityksestään nykymaailmassa.

2019

Neiti Chiquita, tuotemerkkimme ikoni

Hänet kutsuttiin myös vuonna 2018 Advertising Week Madison Avenue Walk of Fameen, joka juhlistaa alan parhaita mainosikoneita. Ja vuonna 2019 Miss Chiquita osallistui jälleen Madison Avenue Walk of Fameen, tällä kertaa juhliakseen 75-vuotisjuhliaan.

Myöhemmin samana vuonna Miss Chiquita äänestettiin myös kymmenen ”seksikkäimmän” brändimaskotin joukkoon. Juhlavan ulkonäkönsä lisäksi Miss Chiquita on myös Chiquita-brändin merkittävä puolestapuhuja. Hänen tehtävänsä oli – ja on edelleen – esitellä terveellisen välipalan hauska puoli.

B-DAY

Chiquita on banaanit

Banaani on maailman neljänneksi tärkein ruokakasvi riisin, vehnän ja maissin jälkeen. Yli 10 miljardia banaaniamme syödään vuosittain. Laatu ja maku ovat toimintamme ytimessä, ja tämän laadun symbolina on jo yli 50 vuoden ajan ollut kuuluisa, ikoninen sininen tarramme.