Vastuullisuus

Chiquita lanseeraa innovatiivisen Yelloway-aloitteen

Vastuullisuus

5 lokakuun 2023 ・ 8 min. lukema

Maailman johtavana banaaniyhtiönä Chiquita ymmärtää, että on äärimmäisen tärkeää ryhtyä konkreettisiin toimiin ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Strategisessa, pitkäaikaisessa yhteistyössä KeyGenen, MusaRadixin ja Wageningen University & Researchin (WUR) kanssa Chiquita esittelee ylpeänä uraauurtavan Yelloway-aloitteen.

Yelloway-aloitteen tavoitteena on tuottaa banaaneja, jotka ovat vastustuskykyisiä sekä patogeenisille taudeille että ympäristöuhkille. Aloite keskittyy ensisijaisesti Tropical Race 4:ään (TR4) ja mustaan sigatokaan sekä vähentää samalla hiilidioksidipäästöjä. Aloitteessa noudatetaan neljää toimintatapaa, jotka alkavat genomikartoituksesta, jota seuraa kasvinjalostus, laboratoriotestaus ja lopuksi kenttätestaus. Tällä hetkellä ensimmäinen erä Yellowayn tuottamia banaaneja on Filippiineillä kenttäkokeissa.

Yli 150 vuotta elintarviketeollisuuden alalla toiminut Chiquita on kokenut ilmastonmuutoksen suorat vaikutukset ja sen välittömät ympäristöuhkat. Yelloway-aloitteen avulla voimme edistää yhteistä hyvää, erityisesti elintarviketurvallisuuden ja ravitsemuksen osalta maailmanlaajuisesti. Tämä prosessi tarjoaa pitkän aikavälin kestävän ratkaisun banaanien vientiteollisuudelle, lisää banaanilajikkeita ja vähentää hiilidioksidipäästöjä – olemme uskomattoman ylpeitä tekemästämme työstä."

Peter Stedman, Chiquitan kestävän kehityksen johtaja

Joka vuosi musta sigatoka, TR4 ja muut taudit aiheuttavat banaaniteollisuudelle satojen miljoonien dollarien kasvinsuojelukustannukset. Nykyisin mustaa sigatokaa ehkäistään lentolevityksellä, joka aiheuttaa suoria hiilidioksidipäästöjä. Chiquita auttaa turvaamaan banaanintuotantoa luomalla vastustuskykyisiä lajikkeita Yellowayn avulla, jolloin suoja-aineita levittävien lentokoneiden määrä vähenee, mikä vähentää suoraan hiilidioksidipäästöjä.

Tähän mennessä Chiquita ja sen tutkimuskumppanit ovat voineet luoda Yellowayn avulla banaanien monimuotoisuuden sukupuun, joka perustuu yli 160 erilaiseen banaanityyppiin, mikä on johtanut 150 onnistuneeseen risteytykseen, tuottaen yhteensä 32 000 siementä. Ensimmäiset diploidiset F1-banaanit kasvavat nyt kasvihuoneissa, ja uusia banaanilajikkeita, joista osa on vastustuskykyisiä punahomeille ja sietävät mustaa sitagokaa, kehitetään parhaillaan. Aloitteen perimmäinen tavoite on tuottaa kolme uutta vastustuskykyistä lajiketta, jotka näyttävät, tuntuvat ja maistuvat kuluttajien tuntemalta ja rakastamalta Cavendish-banaanilta sekä säilyvät kuten se.

Alan johtajana Chiquita on sitoutunut torjumaan ilmastonmuutosta. Yelloway on uskomaton hanke, jonka avulla voimme puolustautua sekä patogeenisiä sairauksia että ympäristön muutoksia vastaan. Ensimmäistä erää Yelloway-banaaneja viljellään tällä hetkellä Filippiineillä, joten kova työmme tuottaa tulosta. Se myös toimii osoituksena horjumattomasta sitoutumisestamme vihreämpään tulevaisuuteen."

Marco Volpi, Chiquita Brandsin markkinointijohtaja

Tämä lähestymistapa on vain lisätoimenpide, jonka Chiquita on toteuttanut ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Chiquita lanseerasi hiljattain 30BY30-aloitteen. Se on merkittävä ohjelma, jonka tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä koko brändin toiminnassa yhteensä 30 prosentilla vuoden 2030 loppuun mennessä. Science Based Targets initiative (SBTi) hyväksyi 30BY30-kestävyysohjelman ja aggressiiviset ilmastotavoitteet vuonna 2021. Chiquita oli ensimmäinen SBTi:n tunnustama maailmanlaajuinen hedelmäyhtiö. Se liittyy myös Chiquitan Sinisen tarran takana -nimiseen kestävän kehityksen lähestymistapaan, jonka tavoitteena on luoda myönteinen ympäristövaikutus panemalla kestävän kehityksen periaatteet täytäntöön kaikissa liiketoimintakäytännöissä.

Tietoa Chiquita Brands Internationalista

Chiquita on johtava maailmanlaajuinen elintarvikeyhtiö. Se on sitoutunut tarjoamaan korkealaatuisia hedelmiä ja palvelua sekä kuluttajille että asiakkaille lähes 70 maassa, mikä tekee Chiquitasta parhaan banaanivaihtoehdon. Yli 150 vuoden ajan Chiquita on tuottanut ylpeänä hyvänmakuisia, ensiluokkaisia banaaneja. Chiquita-brändi luo myönteisiä vaikutuksia toteuttamalla kestävän kehityksen periaatteita kaikissa Sinisen tarran takana -aloitteen mukaisissa liiketoimintakäytännöissään. Chiquitan ikoninen sininen tarra on viestinyt korkealaatuisista hedelmistä ja juhlistanut hauskanpitoa, mutta se edustaa myös horjumatonta sitoutumista kestävään viljelyyn, biologiseen monimuotoisuuteen ja tuen antamiseen yhteisöille, joissa banaaniviljelmät toimivat. Hyvänmakuiset ja kätevät Chiquita-banaanit ovat rasvattomia sekä kaliumin, kuidun ja B6-vitamiinin lähde. Lisätietoja on sivustolla www.chiquita.com.

Liity Chiquita-yhteisöön

  • Yksilölliset reseptivalinnat: pääset käyttämään edistyneitä suodattimia, arvioimaan reseptejä ja tallentamaan suosikkisi omaan banaanitilaasi.
  • Etuoikeutettu pääsy erityisiin arvontoihin ja kilpailuihin
  • Määritä ruokavalioasetuksesi ja tallenna elämäntyyliin liittyvät suosikkiartikkelisi.

Liity joukkoomme!

Liity Chiquita-yhteisöön ja pääset omaan banaanitilaasi!

Copy link