Vastuullisuus

Naisten vaikutus­mahdollisuuksien lisääminen ja Chiquita

Vastuullisuus

1 huhtikuun 2020 ・ 10 min. lukema

Kansainvälisenä naistenpäivänä 8. maaliskuuta ikoninen maailmanlaajuinen banaanibrändi Chiquita korostaa sitoutumistaan sukupuolten tasa-arvon haasteisiin vastaamiseen Latinalaisen Amerikan banaaniviljelmillä.

Banaaniviljelmät voivat paitsi sijaita kaukana olla myös perinteisesti miesvaltaisia ja edellyttää erittäin fyysistä työtä, mikä voi tehdä naisista alttiita väkivallalle, syrjinnälle ja pelottelulle. Chiquita on ottanut vastaan tärkeän haasteen edistää naisten oikeuksia ja lisätä naisten vaikutusmahdollisuuksia. Se on kehittänyt ohjeita, käytännesääntöjä ja välineitä, jotta vaaratilanteet voidaan estää ja ei-toivottuun toimintaan suhtaudutaan nollatoleranssilla.

Vuonna 2001 tehtyä työntekijöiden oikeuksia koskevaa IUF:n, Colsiban ja Chiquitan välistä sopimusta vahvistettiin vuonna 2013 erityisesti naisten oikeuksien ja heidän työllistymismahdollisuuksiensa suojelemiseksi. Sopimuksen liite tarjoaa tehokkaan lisäsuojan Chiquitan työehtosopimukselle Panamassa, Costa Ricassa, Hondurasissa ja nyt myös Guatemalassa, jossa sitä toteutetaan parhaillaan.

Sopimus on myös perusta tiedotus- ja valistuskampanjalle, jolla edistetään naisten teknisiä taitoja, oikeuksia, terveyttä ja turvallisuutta. Sopimusta tarkastelee säännöllisesti erityinen komitea, joka arvioi sopimuksen soveltamista.

 

Sukupuolten tasa-arvo ja Chiquitan jatkuvat ponnistelut

Vaikka Chiquita myöntää, että naiset ovat edelleen aliedustettuina organisaationsa kaikilla tasoilla, yhtiö tekee kovasti töitä naisten osallistumisen lisäämiseksi. Tämän osoittavat myös nämä neljä Chiquitan naispuolista työntekijää Mayra, Faustina, Elizabeth ja Nives.

Neljän lapsen äiti Mayra Noelia Pereira käytti ensimmäisenä naisena ajoneuvonostureita Puerto Barriosin satamaterminaalissa. Tämä innosti muita naisia ryhtymään satamatyöntekijöiksi.

Maataloustieteestä valmistunut Faustina Madrid on työskennellyt Chiquitalla maatilan hallintovirkamiehenä saaden samalla uusia tietoja ja taitoja.

Nives de Luca on työskennellyt Chiquitalla vuodesta 2003 lähtien useissa keskeisissä tehtävissä. Hän toimii tällä hetkellä satamapäällikkönä Oxnardissa, Kaliforniassa. Satama on elintärkeä toimipaikka, sillä se toimittaa tuotteita Yhdysvaltojen länsirannikolle.

Elizabeth Vargas Hidalgo aloitti uransa Chiquitalla maatilan työntekijänä ja on nyt pakkaamon esihenkilö auttaen maatilaansa saavuttamaan hyviä tuloksia.

 

Roosa tarra -kampanja

Chiquita ei ole sitoutunut naisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen ja sukupuolten tasa-arvoon ainoastaan trooppisten alueiden maatiloilla. Maailmankuulun Miss Chiquitan brändi tukee myös voimakkaasti rintasyövän torjuntaa. Rintasyöpä on toiseksi yleisin syöpä naisilla maailmanlaajuisesti, ja se edustaa noin 25:tä prosenttia kaikista naisten syöpätapauksista.

Chiquitan Roosa tarra -kampanja tukee rintasyöpätietoisuuden kuukautta, jonka rintasyöpään liittyvät hyväntekeväisyysjärjestöt järjestävät joka lokakuu. Joka vuosi vuodesta 2017 lähtien lokakuussa yhtiön ikonisen sinisen tarran (joka edustaa yhtiön sitoutumista kestävyyteen) väri muuttuu roosaksi, mikä auttaa lisäämään maailmanlaajuista tietoisuutta rintasyövästä. Chiquita tekee myös vuosittain yhteistyötä eri järjestöjen kanssa, kuten Pink Ribbon, American Cancer Society ja GIRLvsCANCER, pyrkiessään tekemään tutkimusta ja tukemaan rintasyöpäpotilaita, eloonjääneitä ja hoitajia.

Liity Chiquita-yhteisöön

  • Yksilölliset reseptivalinnat: pääset käyttämään edistyneitä suodattimia, arvioimaan reseptejä ja tallentamaan suosikkisi omaan banaanitilaasi.
  • Etuoikeutettu pääsy erityisiin arvontoihin ja kilpailuihin
  • Määritä ruokavalioasetuksesi ja tallenna elämäntyyliin liittyvät suosikkiartikkelisi.

Liity joukkoomme!

Liity Chiquita-yhteisöön ja pääset omaan banaanitilaasi!

Copy link